Skip to content

ILMU ALLAH

October 8, 2013

ILMU ALLAH

Ilmu seperti mana kita semua tahu adalah salah satu dari sifat ma’ani Allah…. Maknanya ilmu adalah sebenarnya haq dan kepunyaan Allah

Ilmu adalah sifat yang wajib bagi Allah, maksudnya hanya Allah sahaja yang memiliki sifat ilmu ini. Lawan dari sifat ilmu adalah bodoh, iaitu sifat mustahil bagi Allah, mustahil sama sekali yang Allah itu bersifat dengan sifat bodoh, jadi bodoh itu sifat siapa?

Sebenarnya bodoh itu sifat diri kita dan sifat selain dari Allah. Dengan ini telah menunjukkan kepada kita bahawa bersalahan Allah itu bagi segala yang baharu dalam kontek sifat ilmu dimana Allah sahaja yang mempunyai sifat ilmu, selain dari Allah bodoh….

Ini adalah ilmu pengetahuan yang kita dapat, iaitu pengetahuan yang telah tertanam pada diri kita selama ini…

Kita juga tahu Allah itu asalnya adalah satu perbendaharaan yang tersembunyi, Ia ingin memperkenalkan dirinya untuk dikenali…

Maka ia pun mentajallikan dirinya dari satu pentajalian kesatu pentajalian sehinggalah terzahirnya pentajalian Allah ini seperti yang kita sedang lihat, sedang nikmati dan kita rasai sekarang…

Dalam menzahirkan pentajaliannya Allah telah menerangkan kepada kita dengan mengatakan kepada diri kamu dan pada sekalian ufuk alam ini ada tanda-tanda atau ayat-ayat yang sedang menerangkan kewujudan Allah..

51.Surah Adh-Dhāriyāt (Verse 20)
وَفِي الْأَرْضِ آيَاتٌ لِّلْمُوقِنِينَ

Dan pada bumi ada tanda-tanda atau ayat-ayat bagi orang-orang yang yakin,

51.Surah Adh-Dhāriyāt (Verse 21)
وَفِي أَنفُسِكُمْۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ

Dan juga pada diri kamu sendiri. Maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan ?

12.Surah Yūsuf (Verse 105)
وَكَأَيِّن مِّنْ آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ

Dan berapa banyak tanda-tanda kekuasaan Allah di langit dan di bumi yang mereka menyaksikan nya berulang-ulang semasa mereka pergi dan datang,
sedang mereka tidak juga menghiraukan dan memikirkannya.

Kenapa Allah menerangkan begitu kepada kita ? Ianya sebagai peringatan supaya kita selalu beringat bahawa apa yang terzahir pada badan ( jasad ), diri (roh) kita itu adalah sebagai tanda ujud Allah, jangan sampai kita menganggap tanda itu sebagai ujud kita…

Cuba kita lihat dan rasa kepada badan diri kita sekarang ini, kita selami rasa yang didalam diri kita sekarang ini, dan ajukan soalan ada siapakah ini ? Tunggu jawapan dari diri kita sendiri…

Jawablah sendiri seikhlasnya..

Cuba lihat kenapa berlaku sebegini kepada diri kita, kita telah mengambil tanda kewujudan Allah sebagai ujud yang kita miliki sendiri….

Kembali kita kepada Ilmu, ilmu adalah sifat Allah, Allah telah mentajallikan ilmunya dan telah dinyatakan kepada kita seperti apa yang badan diri kita sedang rasai dan nikmati sekarang ini..

Tanyalah pada diri sendiri siapa yang sedang tahu semasa kita tahu sesuatu perkara ?,

Jawablah seikhlas nya……

Sebenarnya ilmu yang terzahir kepada badan diri kita sekarang ini adalah ilmu Allah sendiri, ilmu Allah yang sedang ditajallikan didalam misi Allah hendak memperkenalkan dirinya yang berasal dari perbendaharaan yang tersembunyi terdahulu..

Kenapa sekarang kita rasa ilmu itu menjadi milik kita sendiri? Kenapa sekarang ini kita rasa kita yang tahu? Bukan Allah yang tahu?

Sedangkan Allah sedang memberitahu kepada kita tahu yang sedang kita tahu sekarang ini itu adalah tahunya Allah..

Dari sinilah bermulanya peperangan diantara kita dengan hawa nafsu kita sendiri ?

Kita yang tetap hendak memakai tahu pada diri kita ( nafsu ) tanpa ingin mengaku pada diri kita sendiri bahawa itu sifat Allah, tahu yang mana yang sifat Allah itu? Iaitu tahu yang sedang kita nikmati sekarang ini, tahu yang kita sedang merasai ketika ini..

Mengakulah pada diri sendiri bahawa tahu itu adalah tahu Allah maksudnya Allah yang sedang tahu itu sehingga hilanglah rasa kita yang sedang tahu… Inilah yang dikatakan kita memulangkan sifat tahu Allah kepada Allah sehingga kita menjadi bodoh..

Tidak akan berhasil tanpa berhasil menumpaskan keingininan diri ( nafsu) yang masih nak mengaku ilmu Allah itu ilmu diri sendiri..

Setelah segala ilmu dipulangkan kepada Allah jadilah kita orang bodoh yang memiliki ilmu Allah..

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: